چوبر چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر

انتظاری که از شهردار تهران دارید نباید از شهردار چوبر داشته باشیم
گرفتن پرینت
کد خبر: 7252  |   تاریخ انتشار:07 آوریل 2017   |   نویسنده: آرتمیسا جهانی

 

انتشار گزیده ایی از خاطرات شهید شوکتی در سایت چوبر نیوز، و تماسهای برخی از مخاطبان بهانه ایی شد تا سراغ برادر وی که بیشتر رفیق نزدیک او بوده تا برادر، برویم و از زندگی خصوصی این فرهنگی بازنشسته و فعالیت های ورزشی و اجتماعی اش بپرسیم.

بیشتر جوانان قدیم او را با فوتبال بالا محله چوبر در “دولت هاماری” می شناسند و بعدها در دهه ۷۰ با موتور یاماها ۸۰ که صدای ویژه ایی داشت. وی پس از ۳۰ سال تدریس در آموزش و پرورش، و همچنین فتح تمامی قلل مرتفع گیلان و استانهای همجوار و کشور در قالب هیات کوهنوردی آستارا، اکنون به محله قدیمی خود برگشته و بیشتر اوقاتش را در خلوت و آرامش ویلای جنگلی خود با خاطرات گذشته و البته بیاد مرحوم پدر و برادر صمیمی و عزیز خود که خیلی زود از دست داد، می گذراند.

 

 

photo_2017-03-09_15-46-26

 

 

معرفی کامل خود و اینکه الان کجا ساکنی و به چه کاری مشغولی؟

من اصلانعلی شوکتی متولد۱۳۴۲ دوران ابتدایی تا پنجم را در مسجد جامع بالا محله چوبر زیرنظر سپاه دانش آن زمان خوانده و برای پایه پنجم چون نهایی بود به بازار چوبر رفتم. معلمی داشتم بنام آقای شاپور بخشپوری که بعد از بازنشستگی هم‌اکنون راننده تاکسی شهری است
سپاه دانش دوره سوم ابتدایی هم آقای جلال ظاهری است که در شهر خوی آذربایجان غربی ساکن هست و هرساله چندین بار به آنها سر میزنم.

بنده هم اکنون در شهر آستارا ساکنم و کار خاصی ندارم به جز اینکه بعداز بازنشستگی در سال ۱۳۸۸ به کار کشاورزی در حد سرگرمی و ورزش و کوهنوردی و فوتبال مشغولم.

چه خاطره ایی از دوران مدرسه بیاد دارید؟
بعداز اتمام دوران ابتدایی در مدرسه راهنمایی تحصیلی چوبر مشغول شدم. دوم راهنمایی بودم که انقلاب شده و چون در روستای چوبر که الان شهر شده دبیرستان وجود نداشت برای ادامه تحصیل به بخش حویق رفتم سال اول دبیرستان بودم که جنگ شروع شد. درست ۵۹/۸/۲۳ بود که خبر شهادت برادرم را آوردند، خبری که هیچ وقت یادم نمیره.

 

از همکلاسیهای قدیم کدام را بخاطر دارید؟

از دوستان قدیمی و همکلاسی های دوره مدرسه،آقایان؛ زیادالله عبادپور،کاظم سلیمانزاده،علی احتشامی،شهید ایرج حقی و آقای ولی غلامی را بخاطر دارم که زیاد با هم جور بودیم.

 

 

با شرایط سخت آن زمان چگونه کنار آمده و ادامه تحصیل دادید؟

در سال ۱۳۶۳ در دبیرستان دکتر هشترودی حویق در رشته اقتصاد اجتماعی دیپلم گرفته و بلافاصله در همان سال وارد تربیت معلم بلال حبشی تهران شدم و در زمینه دانش آموزان استثنایی مشغول به تحصیل شدم،بعداز اتمام دو سال تربیت معلم بعنوان دانشجوی شاگرد دوم مرکز انتخاب گردیده از معاون وزیر آموزش و پرورش وقت تشویقی گرفتم و همان سال در شهرستان رضوانشهر استخدام شدم بعد از چهارسال اقامت و تدریس در آن شهر در سال ۱۳۶۹به شهرستان آستارا منتقل شده و در سال ۱۳۷۰ وارد دانشگاه آزاد جهت اخذ مدرک کارشناسی در زمینه علوم تربیتی گردیدم که با همان مدرک در سال ۱۳۸۸ با احتساب سابقه ۲۵ سال به شرف بازنشستگی نائل آمدم .

 در زمینه کوهنوردی هم انگار فعالیت گسترده ایی دارید. چه قله هایی را تا بحال فتح کردید؟

چون علاقه وافری به طبیعت داشتم از کودکی عاشق جنگل و مناطق سرسبز بودم. از سال ۱۳۸۰ رسما عضو هیات کوهنوردی آستارا شده و به قلل و ارتفاعات مختلفی صعود نمودم از جمله ۱۵ بار به قله ی ۴۸۱۱ متری سبلان، ۳ بار به قله ی سهند و اکثر قلل و کوه های تالش _ آستارا
بیش از ۷ بار به قله ی بزقوش سراب و به خیلی از مناطق دیدنی استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه و… جهت صعود و کوهنوردی عزیمت داشته  ایم.

 

از افراد تاثیر گذار چوبر چه کسانی را بخاطر دارید؟

وجود مرحوم حجت‌الاسلام افتخاری که واقعا افتخار چوبر بوده، یک هدیه الهی برای مردم چوبر بوده است.
مردم چوبر بخاطر احترامی که به مرحوم داشته اند همه گوش به فرمانش بودند که این همدلی و همرنگی، فرهنگ سازی در این شهر کوچک را تقویت نمود، هم اکنون وجود تحصیل کردگان و مردان بزرگ که در رشته های مهم تحصیل کرده اند و در سمت های مختلف در شهرهای گوناگون میهنمان مشغول اند،خود نمایانگر فرهنگ بالای این شهر است.

 

عمده ترین کمبودها در چوبر چیست؟ ایا مسئولان و کسانی که برای چوبر کار میکنند رضایت بخش است؟

خب هر مسئولی در حد امکانات زمان خود برای چوبر کار کرده و کار میکند، اما آنچه که شهر را میسازد، امکانات و فرهنگ موجود دز آن است،
مثلا انتظاری که از شهردار تهران دارید نباید از شهردار چوبر داشته باشیم چون هنوز فرهنگ شهر نشینی در اینجا، جا نیفتاده است. بنابر این ابتدا باید خود مردم اقدام کنند و انتظارات و مطالبات خود را در قالب فرهنگ شهر نشینی متناسب با موقعیت و امکانات شهر مطرح کنند.

البته امروزه با رشد سریع جمعیت و دانش و فرهنگ وارداتی از طریق تحصیلکردگان شهر باعث پیشرفت چشگیر شهر چوبر شده است.
چه چیزی باید تغییر کند یا توسعه یابد تا به آن سطح ایده آل در پیشرفت چوبر برسیم؟

آنچه که بایستی تغییر کند تا به یک شهر ایده آل برسیم فرهنگ وحدت و همدلی و همیاری است که امیدوارم عموم مردم دست به دست هم بدهند و در این راستا به عمران و آبادانی شهر و کشور خود کمک کنند.
در چه قسمتی از شهر شما احساس ضعف میکنید (منظور اجتماعی،فرهنگی، عمرانی و ….)

خوب هم از نظر فرهنگی_اجتماعی و هم از نظر عمرانی و غیره در شهر چوبر ضعف میبینم زیرا شهر تازه تاسیس بوده و بعلت اینکه مردمانش اکثرا مهاجر و یا از مناطق مختلف به شهر سرازیر شده و اکثرا از نظر وضع اقتصادی در حد پایین هستند طبیعی است که از لحاظ تمدن و شهرنشینی مشکل خواهند داشت بایستی فرهنگ شهرنشینی به تدریج توسعه یابد.
حال اگر شما مسئولیت اجرایی در شهر چوبر و یا بخش حویق را داشتید اولویت کارهایتان برای توسعه شهر چی بود؟
به نظر من اولویت اول در شهر سازی، تقویت و اشاعه فرهنگ صحیح و عمران و آبادانی است. باید زیباسازی سطح عمومی شهر جدی گرفته شود. ما در شهر توریستی و ساحلی چوبر کمتر فضای سبز کار شده داریم. بنظرم چهره شهر باید خیلی جدی گرفته شود زیرا شهر در درجه اول به پاکیزگی و آراستگی  نیازمند است تا به عمران. اگر فرهنگ نظافت نباشد هرچقدر هم آبادانی باشد زیبایی شهر به چشم نمی آید.

 

چه نظری در مورد جاذبه های توریستی چوبر دارید؟

جاده توریستی ال کیوی باید آسفالت شود چون خیلی ها دوست دارند با وسیله‌ آنجا بروند اما سالهاست همینطور بلاتکلیف است. این مهم باید جزو مطالبات اصلی مردم چوبر باشد چرا که با توسعه آن و جذب گردشگر، سطح اشتغال و درآمدزایی مردم بالا می رود. ساحل چوبر خیلی قشنگ است،شهرداری و شورای شهر چوبر در حد توان زحمت میکشند اما انتظار مردم بیشتر از اینهاست. اینجا یک شهر توریستی هست که دریا به کوه فاصله چندانی ندارد و این بی نظیر است. باید جوانان دست بدست هم دهند و یار شهر خود باشند. آنها باید طرح و پیشنهاد بدهند و در توسعه شهر و حتی روستاهای اطراف مسئولان شهری را یاری کنند.

 

فکر میکنی حالا مردم در مورد تو چی فکر میکنند؟ آیا خودت را انسان مفیدی برای جامعه میدانی؟

برداشت همه نمیتواند یکسان باشد، نگاه ها مختلف است مثل داستان فیل هندوستان . فکر میکنم اگر برای جامعه مفید هم نباشم، مضر نیستم.

 

۵ نفر از افرادی که تاثیر زیادی در زندگیت داشته اند کیا بودند؟

اول باید از پدر و مادرم تشکر کنم که با هزار رنج و مشقت مرا بزرگ کرده اند، در ثانی از کلیه معلمان و اساتیدی که در جهت ارتقاء علمی بنده موثر بودند تشکر و قدردانی میکنم.

 

ورزش کوهنوردی چه تاثیری در زندگیتان گذاشته؟

ورزش کوهنوردی روحیه مرا چندین برابر تقویت و باعث توجه بیشتر من به حفاظت از محیط‌ زیست و طبیعت خدا شده است.
دیدگاه مردم آستارا در مورد چوبر چیست؟

مردم آستارا با دید مثبت به چوبر و چوبری ها نگاه میکنند و نسبت به رشد اقتصادی و فرهنگی چوبر افتخار میکنند. بطوریکه حتی الان بخشی از اقتصاد آستارا  توسط چوبری ها رشد قابل توجهی داشته است.

 

مهمترین خبری که در زندگی خوشحالت کرده و بدترین خبری که تا بحال شنیدی چه بوده؟

مهمترین خبری که مرا خوشحال کرد قبولی در دانشگاه در سال ۱۳۶۳ بوده و بدترین خبر نیز خبر شهادت برادرم در سال ۱۳۵۹ بوده است.

 

حرف آخر؟

تشکر میکنم از شما و همه مردم با فرهنگ و بزرگ چوبر و همچنین تشکر از مخاطبان و دست اندرکاران سایت چوبر نیوز که اطلاعات دست اول ارائه میکند و انتظار داریم خبرها و فعالیت هایش بیشتر از این باشد.

 

photo_2017-03-09_15-46-33

photo_2017-03-09_15-46-38

 

 


برچسب‌ها:
  1. مهناز گفت:

    هرچند تو آستارا نمی شناسمش اما مصاحبه خوبی بود. یعنی حرفهای جالبی زده.
    نکنه اونم میخواد شهردار بشه؟؟؟؟
    عکس پشت میز که اینو میگه.

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)




© تمامی حقوق متعلق به چوبرنیوز می باشد. طراحی شده توسط: علیرضا دبیری و ماهر طهماسبی گروه توسعه نرم افزاری آیاز

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/chobarir/public_html/wp-includes/script-loader.php on line 2876