چوبر چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر

دفن غیر اصولی زباله بلای جان سواحل سرسبز شمال شده است
گرفتن پرینت
کد خبر: 5085  |   تاریخ انتشار:14 آگوست 2015   |   نویسنده: آرتمیسا جهانی

 روستاها شهر شد و شهرها بزرگتر و به همان نسبت زباله ها هم بیشتر، اما دفع این زباله ها همیشه دغدغه مردم و مسئولان بوده و از همه مهمتر بلای جان طبیعت شده است.

به گزارش چوبر نیوز ، زباله جزء لاینفک زندگی امروزی جوامع شهری و روستایی شده است و یکی از موارد مهم در زمینه حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه، جمع آوری، انتقال و دفع صحیح و بهداشتی زباله می باشد. زیرا در صورت عدم رعایت این موضوع سلامت آنها و بهداشت سایر افراد جامعه نیز به مخاطره خواهد افتاد. 

چوبر  (4)

بر اساس تحقیقات میدانی چوبر نیوز ، میزان زباله تولیدی به اعضا هر نفر، در روستاهای گیلان بطور میانگین ۵۰۰ گرم ، و در شهر ها ۸۵۰ گرم  است. حال اگر این میزان تولید زباله را در تعداد جمعیت شهری و روستایی گیلان ضرب کنیم به عددی بالای  ۲۰۰۰ تن در روز خواهیم رسید که این آمار در ایام نوروز و روزهای تعطیل به بیشترین حد خود می رسد.

در برابر این حجم از تولید زباله در طول سال های گذشته هنوز هیچ تمهیدی برای ساماندهی آنها صورت نگرفته است و امروز به بحرانی در طبیعت و سواحل شمالی تبدیل شده است.

با این حال هرچند شهرداری، محیط زیست، نهادهای مردمی و غیر مردمی در خصوص دفع بهداشتی زباله های تولیدی داد سخن می دهند اما معلوم نیست تخلیه نا مناسب و غیر قانونی زباله که دور از چشم مردم و به صورت مخفیانه در جنگل ها و سواحل دریا دپو می شوند کار کیست و چرا با وجود راهکارها و روش هایی که در خصوص امحاء زباله در دست دارند برای آن اقدام نمی کنند؟

هجوم زباله ها بحران زیست محیطی خطرناکی را برای سواحل شمالی و بخصوص شهرهای تازه تاسیس رقم زده است. چرا که در این شهرها بدلیل کمبود امکانات و نظارت دقیق تر، و همچنین عدم مدیریت پسماند بهینه، انباشت زباله در دل طبیعت منجر به آلودگی خاک و سفره های آب زیرزمینی می شود.

این موضوع زمانی دردناک تر است که سایت های دپو زباله از گذشته در فاصله کمی از جنگل، دریا و حاشیه رودخانه ایجاد شده است. و شیرابه آنها به این منابع ارزشمند طبیعی وارد می شود. این در حالی است که جهان و به تبع آن کشور ما با بحران آب روبرو است.

به گفته کارشناسان محیط زیست، وضعیت ساماندهی زباله ها در سه استان شمالی به دلیل این که دور از چشم مردم و به صورت مخفیانه در جنگل ها دپو می شود، به چشم نمی آید، اما اهمیت آن کمتر از دریاچه ارومیه یا توقف کشتار پرندگان نیست.

کارشناسان معتقدند با هرم اکولوژی مدیریت پسماند، در ابتدا باید مانع تولید زباله به روش امروزی شویم. بطوریکه پس از تلاش برای تولید نکردن زباله، کاهش تولید زباله، بازاستفاده، بازیافت، استحصال، سوزاندن، سپس مرحله دفن آن را انجام دهیم. هر چند که امروزه به طور دقیق یک فرآیند معکوس طی می شود و بدون طی این چرخه اقدام به سوزاندن یا دفن زباله ها می کنیم و هیچ تلاشی هم به بهانه نبود بودجه برای فرهنگ سازی در این خصوص نداریم.

چوبر  (3)

چوبر  (2)


برچسب‌ها:
  1. بهرامخو گفت:

    آقا سلام و تشکر از مدیران و نویسندگان سایت چوبر نیوز
    چند پیشنهاد دارم
    خوبه که خبرها و گزارشهایتان کلی تر و جامع تره و این برای معرفی چوبر و انتقال خبرهای چوبر به سایر شهرها و رسانه ها هم مفیده اما این باعث نشه که از مسایل چوبر غافل بشید.
    خانم جهانی آنطور که من می دانم تهرانی بوده و شناخت چندانی از چوبر ندارند. و بهتر بود دفن زباله های چوبر و یا منطقه بین چوبر و پلاسی را بررسی می کردید!!!
    بپرسید این زباله ها از کجا می آیند و دپو می شوند و چرا؟؟؟
    در حویق برای زباله چه کرده اند آیا شهردار حویق از مریخ آمده؟؟؟؟؟
    در چوبر اونایی که سر کارند واقعا چکار می کنند؟؟؟؟
    کسی هست اینها رو پیگیر باشه؟؟؟؟

    امیدوارم چوبر نیوز واقعا چوبر نیوز باشه!!!
    شما این همه طرفدار دارید و می بینید که چقدر مردم به سایت چوبر نیوز مراجعه می کنند پس چرا محافظه کارانه عمل می کنید؟؟

    من به شخصه از شما انتظار دارم که بیشتر تو دل این مسایل بروید و موشکافی کنید.

    شما تنها نیستید
    چوبر با شماست.
    نهراسید و باج ندهید و خوب بنویسید.

    موفق باشید
    خانم جهانی از من دلخور نباشید.واقعیته. و اگر خواستید اصلا پیام منو منتشر نکنید که به ضررتان باشد.
    ولی ما از آقای شوکتی انتظار بیشتری داریم!!!!!!!!

    خانم جهانی لطفا قبل از پاک کردن این پیام که می دانم پاک می کنید ، حداقل بزارید همکارتون شوکتی اینو بخونند.

    تشکر

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)




© تمامی حقوق متعلق به چوبرنیوز می باشد. طراحی شده توسط: علیرضا دبیری و ماهر طهماسبی گروه توسعه نرم افزاری آیاز

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/chobarir/public_html/wp-includes/script-loader.php on line 2876