چوبر چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر

آیا ائتلاف انتخاباتی اصلاح طلبان – اعتدال گرایان به نسرانه ذوالفقاری می رسد…
گرفتن پرینت
کد خبر: 4890  |   تاریخ انتشار:20 ژوئن 2015   |   نویسنده: آرتمیسا جهانی

نسرانه ۲

چوبرنیوز، کاظم احمدیان – بر اساس روایت تاریخ ایرانی در آستانه انقلاب مشروطیت در دوره ناصری زنان برای اولین بار با شرکت در تظاهرات جنبش تنباکو پا به عرصه اجتماع و سیاست گذاشتند و متعاقب آن به هنگام تحصن مردم بویژه روحانیون در شاه عبدالعظیم حسنی، با رفتن به شهرری با قبول خطر جانی به یاری مبارزه خواهان شتافتند. در آن اَیام خبر می رسد «مظفرالدین شاه» به میهمانی خانه یکی از درباریان – امیر بهادر- رفته است. عده ای از زنان به  نشانه اعتراض به رفتارهای حُکام در نزدیکی خانه بهادر جمع می شوند تا شاه از آنجا خارج شود، زمانی که شاه می خواهد سوار کالسکه بشود، زنی تنومند با پاکت به دست صف قراولان را درهم می شکند و فریاد می زند «عریضه ای دارم و می خواهم به دست شاه برسانم» پس از آنکه پاکت را از دست آن زن می گیرند و به شاه تحویل می دهند، شاه با خواندن نامه رنگ صورتش می پَرد و با عجله نامه را در جیبش می گذارد. آن روز کسی از مضمون نامه با خبر نشد و نویسنده نامه را کسی نشناخت، اما بعدها مشخص شد که آن زن، عَمه روزنامه نگار آزاداندیش مشروطه خواه «میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل» از زنان آزادیخواه و مبارز مشروطه بوده است. مضمون نامه معروف به این شرح بوده : « ای شاه بی خبر و عیاش که تمام عمر خود با عیش و بر باد دادن خزانه ملت می گذرانی و فکری به بدبختی و سیه روزی ملت خود نمی کنی، اگر به اسرع وقت دست ستمگرانی که دور تو جمع شده اند و خون ملت را می مکند از سر ملت کوتاه نکنی، یقین بدان که تو را مجازات خواهم کرد.»

پس از پیروزی انقلاب مشروطیت برای تکمیل قانون اساسی بار دیگر زنان آزادی خواه دست به فعالیت زدند، به نزدیکی مجلس رفتند و در میدان بهارستان تجمع کردند و خواستار مشارکت در مسایل اجتماعی و سیاسی شدند. بنا به نوشته نیلوفر کسری مورخ و نویسنده کتاب زنان در تاریخ معاصر ایران در اواخر دوره ناصری اتحادیه و انجمن های مختلفی از سوی زنان تشکیل و تأسیس شد که نام هایی چون نسوان، مخدورات وطن، همت و… داشته است.

با گذر از دوره قاجاریه به دوره  عصر پهلوی می رسیم که زنان  همواره در کنار مردان سبب شکل گیری انقلاب اسلامی سال ۵۷ به رهبریت حضرت آیت الله امام خمینی(ره) و پایان سلطنت پادشاهی در ایران شدند. قشر زنان در هشت سال دفاع مقدس هم با حمایت های همه جانبه در پشت جبهه جنگ نظیر کار در کارگاه های خیاطی و بسته بندی آذوقه و حضور در بیمارستانهای صحرائی نزدیک خطوط مناطق جنگی ایثارگری خود را به  اثبات رساندند.

با پیدایش جریان دوم خرداد در بهار سال ۱۳۷۶ که نامزد مجمع روحانیون مبارز و احزاب همفکر چپ اسلامی با شعار جامعه مَدنی در یک رقابت انتخاباتی رقبای راستگرای خود را در رسیدن به مقام ریاست جمهوری ناکام گذاشت، فعالیت اجتماعی و سیاسی زنان وارد مرحله ی جدیدی شد. زنانی چون معصومه ابتکار دانشجوی خط امامی از تسخیر کنندگان سفارت آمریکا به مقام معاونت رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست رسید، زهرا شجاعی معاونت امور مشارکت های اجتماعی بانوان ریاست جمهوری را بدست گرفت، اشرف بروجردی به مسئولیت در حوزه میانی وزارت کشور راه یافت، در گیلان سیده فاطمه خاتمی شاغل در جهاد دانشگاهی عهده دار مدیریت اداره کل امور اجتماعی استانداری شد و… ترکیب مجلس دوره ششم هم حکایت از ورود شماری زنان با گرایش اصلاح طلبی را داشت که نطق های هیجانی سیاسی آنان جالب توجه برای افکار عمومی جامعه می نمود. در این بین یکی از زنان که به مجلس ششم راه یافته بود- مهرانگیز مروتی- معلم مدارس از شهرستان همجوار تالش حوزه خلخال بود. او در مرحله ی دوم انتخابات این حوزه توانست با تلاش سیاسیون مثلث تهران – رشت و اردبیل رقیب اردوگاه اصول گرای خود شیخ مطهر کاظمی(مرحوم) را با فاصله زیاد آرای مردم شکست دهد.

شکل گیری مثلث حمایتی فعالان شاخص سیاسی اصلاح طلب سید محمدرضا خاتمی- احمدرمضانپور و اُروجعلی محمدی شهر خلخال را فضای داغ اصلاح طلبی ساخت و مروتی با بهره گیری از این فضای سیاسی به همفکران خود در پارلمان ایران رسید. گفته می شود حالا در تالش هم یک بانو فعال اجتماعی- سیاسی مُنتسب به جریان اصلاحات می خواهد با تأسی از زنان اصلاح گرای ایرانی دگربار وارد فضای رقابت‌های انتخاباتی پارلمان بشود. نسرانه ذوالفقاری دانش آموخته فلسفه اسلامی که دانشجویانی را در دانشگاه های پایتخت کشور بدین عِلم، تعلیم می دهد.

او که به عنوان کاندیدا در رقابت های انتخابات مجلس نهم حاضر بود، برای انسجام اصلاح طلبان تالش با عسگر اسلام دوست نماینده پیشین مجلس دیدار می کند، که او حمایت خود را منوط به نظر خِرد جمعی فعالان سیاسی منطقه طوالش می داند. روزهای مُنتهی به زمان انتخابات سپری می شود، اما وحدت حول محور تنها نامزد اصلاح طلب در این کارزار رقابت های انتخاباتی حاصل نمی شود.

نانوشته نماند این مصطفی کواکبیان بود در غیاب سیاسیون تالش با قرار دادن ذوالفقاری در لیست انتخاباتی حزب مردم سالاری، چاپ پوستر و مطبوعه یک تنهِ به کمک بانوی تالشی شتافت، هر چند که او نتوانست به مجلس برسد.

این روزها از سوی وزارت کشور دولت تدبیر و امید زنگ انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نواخته شده، انتخاباتی که قرار است در ماه پایانی زمستان ۹۴ برگزار شود. اصلاح طلبان و مجموعه نیروهای سیاسی حامی دولت رئیس جمهور حسن روحانی امیدوارند فرصتی برای تغییر ترکیب کنونی مجلس و شکل گیری پارلمانی همسو و همراه با گفتمان اعتدالی دولت باشد. آیا این بار نسرانه ذوالفقاری بانوی اصلاح گرای تالشی خواهد توانست سیاسیون اصلاح طلب و اعتدال گرای شهر تالش را مُجاب و همراه خود نماید و بواسطه ی آن رقیب جدی در مقابل اصول گرایان باشد و با آرای پیروزی مردم به مجلس دهم راه یابد؟

.


برچسب‌ها:

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)




© تمامی حقوق متعلق به چوبرنیوز می باشد. طراحی شده توسط: علیرضا دبیری و ماهر طهماسبی گروه توسعه نرم افزاری آیاز

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/chobarir/public_html/wp-includes/script-loader.php on line 2876