چوبر چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر

هاچا قیه، سرچشمه رودخانه چوبر
گرفتن پرینت
کد خبر: 4270  |   تاریخ انتشار:10 مارس 2015   |   نویسنده: آرتمیسا جهانی

3

همانطور که در پیشینه تاریخی چوبر نیز اشاره شده در زمانهای گذشته سکونت انسانها بطور دسته جمعی در اطراف رودها و رودخانه ها کم کم گسترش یافته و به مرور زمان شهرها و روستاهای امروزی را تشکیل می دهند.

بر طبق نوشته های قدیمی پیدایش سکونت در شهر آستارا ابتدا در کنار رودخانه بزرگ این شهر اتفاق افتاده و کم کم توسعه پیدا کرده است. همین اتفاق در شهر تالش هم باعث توسعه و گسترش این شهر شده است. اگر گذری به این شهرها داشته باشید، متوجه رودخانه های بزرگی در وسط شهر خواهید بود.

اکثر شهرهای دیگر هم به همین شیوه گسترش و توسعه یافته اند. و شهر چوبر هم از این قاعده مستثنی نیست. بطوریکه حتی نام چوبر نیز به نوعی برگرفته از حرفه «چوب بری» و استفاده از جریان آب برای حمل و نقل ان در گذر ایام بوده است. رودخانه چوبر یکی از پر آب ترین رودخانه های منطقه است که در چهار فصل سال پر آب است، هرچند در چند سال اخیر با رشد ساخت و ساز در حریم این رودخانه مظلوم  و  بی زبان، و همچنین استفاده بی رویه از آن بصورت انشعابات کاذب و اکثرا خصوصی برای آبیاری باغات کیوی و… باعث کم آبی آن در فصل تابستان شده اما این رودخانه همچون مردمان سخت کوش و پر تلاشش به راه خود ادامه داده و پاکی و زلالی اش را بی مزد و منت برای سیراب کردن مردم و همه جانداران آن منطقه، عرضه می کند.

اما این رودخانه طویل و پر پیچ و خم از کجا سرچشمه می گیرد؟ برای اینکه به این سوال با اطمینان کامل پاسخ بگوییم باید شال و کلاه کرده و تا ارتفاعات چوبر، بلکه تا اردبیل پیش برویم. البته رفتن از مسیر رودخانه بخاطر وجود برخی موجودات خزنده و  خطرناک شاید کمی مشکل باشد که از آن سخت تر و خطرناک تر وجود دره های خوفناک و صعب العبور است که حتما شما را از مسیر راه منحرف و از ادامه تحقیق منصرف خواهد کرد.

اما رفتن به سرچشمه رودخانه چوبر به اندازه رفتن در مسیر رود به سمت مبداء چندان سخت نیست. چرا که برای رفتن به آنجا می توان از مسیرهای مالرو کنار رودخانه استفاده کرد که در آن صورت شما فقط می توانید مسیر رودخانه را از دور ببینید و آن لذت و وحشت حرکت در داخل رود را هیچ وقت تجربه نخواهید کرد.

بنابراین بهترین زمان برای رفتن به سرچشمه این رودخانه، فصل تابستان است که اگر تجهیزات لازم را داشته باشید می توانید از مسیر رودخانه به سمت مبداء حرکت کنید که پر از رمز و راز و زیبایی هاست. و یا استفاده از راههای دیگری که از مسیرهای مالرو و گذر از طبیعت بکر ارتفاعات سرسبز چوبر شما را به مقصد می رساند.

بر اساس گزارش چوبر نیوز، رودخانه بزرگ چوبر از تلفیق سه رودخانه در بالا محله چوبر قدرت گرفته و با گذر از وسط شهر به دریای خزر می ریزد. اما این رودخانه مسیر زیادی را طی می کند تا در ابتدای شهر این رودخانه های کوچک را هم در آغوش گرفته و تا دریا همراه خود می برد.

آنچه از تحقیقات میدانی چوبر نیوز بدست آمده سرچشمه رودخانه چوبر از پایه کوههای ارتفاعات ییلاق چوبر بنام «نول» نشات می گیرد. یکی از قله های معروف این ناحیه «هاچاقیه» می باشد که کوهی دوشاخه بلند شبیه کوهان شتر است. «هاچا» در زبان آذری به هر شی دو شاخه (V شکل) و «قیه» نیز به قله صخره ایی گفته می شود که وجه تسمیح این کوه با شکوه و پر ابهت چوبر نیز از همین نام گرفته شده است. در پای این کوه بلند چشمه ها و چشمه سارهایی هست که از بهم پیوستن آنها نهرهایی در میان مراتع و درها شکل گرفته و سر ریز این آبها سرچشمه رودخانه ایی شده اند که نه تنها چوبر و موجودات زنده در اطراف خود را سیراب می کندبلکه باعث بوجود آمدن شهری بنام چوبر و مراتع و مزارع اطراف آن شده است.


برچسب‌ها:
  1. چوباری گفت:

    ممنون از ویرایش

  2. احمدی گفت:

    خیلی خیلی زیبا و مفید بود مرسی خانم جهانی
    بازم از این گزارشها داشته باشید.

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)




© تمامی حقوق متعلق به چوبرنیوز می باشد. طراحی شده توسط: علیرضا دبیری و ماهر طهماسبی گروه توسعه نرم افزاری آیاز

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/chobarir/public_html/wp-includes/script-loader.php on line 2876