به گزارش چوبر نیوز، راهآهن رشت- آستارا به عنوان یکی از ۵ پروژه اولویتدار ریلی کشور برای تکمیل ۱۶۲ کیلومتر طول دارد و ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دو خطه در قالب قطعه (۵- الف) راهآهن قزوین- رشت- انزلی در حال اجراست.
این پروژه از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون به دلیل وجود برخی موانع به ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دست یافته است.
از جمله مشکلات موجود بر سر راه این پروژه وجود زمینهای ارزشمند کشاورزی در مسیر احداث است که به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک اراضی نیاز دارد.
۵۰ درصد مسیر راهآهن رشت- آستارا نیازمند احداث پل
حدود ۵۰ درصد مسیر راهآهن رشت- آستارا به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است.
راهآهن رشت- آستارا کلیدیترین پرژه ریلی کشور شناخته میشود چرا که امکان گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و کشورهای اروپایی از طریق راهآهن جمهوری آذربایجان تا بنادر باطومی و پوتی دردریای سیاه را فراهم میکند.
این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب بوده و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل میکند و به این ترتیب تکمیل این خط ریلی عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
امکان ادامه طرح و اتصال آن به راهآهن مازندران و توسعه حمل و نقل محلی و منطقهای در اهداف این طرح قرار دارد.
از دیگر اهداف طرح میتوان به نزدیکی استان گیلان با تهران و توان ایجاد تسهیلات ترابری بوسیله احداث راهآهن بین آستارا- تهران جهت حمل ونقل کالاهای وارداتی و صادراتی اشاره کرد.
Waiting for news