فریدالله ادیب آیین، مهندس، مخترع، کارآفرین، نقاش، پژوهشگر و مجموعه دار آثار فرهنگی تاریخی است. او متولد هرات افغانستان است اما بیشتر عمر خود را در ایران گذرانده و اکنون با افتخاراتی که کسب کرده بعنوان هنرمند جهانی شناخته می شود.
وی که دارای مدرک دکتری مهندسی برق و پژوهش هنر را دارد در ۱۶ خرداد ۱۳۷۰ با اختراع ماشین جوش و پرس پلاستیک به پارچه به وسیله امواج رادیویی برای اولین بار در جهان، و همچنین طراحی سیستم های مخابراتی مبدل تلفن همراه به ثابت برای شرکت مخابرات ایران کارآفرینی مطرح در حوزه صنعت گردید.
بسیاری از هنرمندان، فریدالله ادیب آیین را مجموعه دار اهل افغانستان در ایران می شناسند. بیشتر موضوعات مجموعه تابلو های نقاشی وی مناظر طبیعی و زندگی روزمره مردم روستایی افغانستان و فولکلور (فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی) زندگی طبقاتی، روستائیان، عشایر، رنجبران زحمتکش، فقر، ادیبان، بنا های باستانی، مناظر طبیعی، مافیا، جنگ، خشونت، آزادی خواهی، مبارزه با بی عدالتی و حقایق زندگی در زوایای مختلف سرزمین افغان در گذر تاریخ معاصر است که بالغ بر ۱۲۵ اثر هنری با ارزش، تابلو نقاشی را شامل میشود.
دوران نوجوانی
فریدالله ادیب آیین از یک خانواده تحصیل کرده درافغانستان، به دنیا آمد. پدر او عزیرالله نام داشت و درجه دار نظامی پادگان هرات و مادر وی معلم بود. او پنج سال داشت که وارد مدرسه شد و تحصیلات متوسطه خود را در هرات سپری کرد.
فریدالله ادیب آیین از همان کودکی شور و هیجان زیادی نسبت به نقاشی و طبیعت نشان میداد پدر اش، و بستگان او به هنر اصیل افغانستان علایق سرشارش داشتند فریدالله ادیب آیین هنوز چهارده سال داشت و پدراش عزیزالله که فرمانده توپخانه پادگان هرات بود در ۲۳ اسفند ۱۳۵۷ اقدام علیه بی عدالتی دولت وقت به دفاع از حقوق مردم در ۷ اردیبهشت ۱۳۵۸ به خاک ایران پناهنده شد. و سپس فریدالله ادیب آیین در سال (۱۴ آذر ۱۳۵۸) افغانستان را ترک کرد و به ایران مهاجرت نمود.
آغاز زندگی هنری
فریدالله ادیب آیین که از سال ۱۳۵۸ در کشور ایران مهاجرت کرده بود دریافت فریدالله ادیب آیین میگفت عمویش نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان نزد افرادی به خلق آثار نقاشی مشغول بود اما ادیب آیین علاقه که به هنر نقاشی داشته از عمویش درخواست نموده آثار را به خود خلق کند و از عمویش خواست به او آموزش هنر نقاشی را فراگیرد عمویش نصرالله سروری بسیار احراز خرسندی نمود اولین پیوند علاقه مندی شدید استاد و شاگرد بسیار مقاوم رقم و فریدالله ادیب آیین به هنر نقاشی بصورت جدی روی آورد و آموزش هنر نقاشی را نزد عمو یش نصرالله سروری نقاش برجسته افغانستان آموخت هر بار که قلم در دست می گرفته و تصویری بر بوم می کشید وجود اش سرشار از آرامش می شد در ابتدا ناتورالیسم (طبیعت گرایی) رئالیسم (واقع گرایی) را تجربه کرده است.
وی در همان ایام نیز آثار نقاشی خلق شده عمویش را خریداری میکرد و هیچ اثری را نبود که بدست فرد ثالث برسد و این روند سالیان متمادی ادامه داشت .
فریدالله ادیب آیین در دوران جوانی به آموزه های هنر نقاشی نزد عمویش نصرالله سروری ادامه میداد از آنجایکه نصرالله سروری حائز القاب و مدالهای مهم هنری نائل شده بود که میتوان از عنوان «لقب هنرمند پیشتاز مردمی در کابل»، «برنده جایزه بهزاد سبک ریالیسیزم» و «ویسوا میترا یا رمان عشق در هنر» اشاره کرد. همچنین وی ۱۴ بار در میان نقاشان در سطح افغانستان حائز مقام اول شده بود و در نقاشی صاحب سبک و تکنیک خاص بود و در آثارش بیشتر بناهای باستانی و زندگی مردم افغانستان را به تصویر می کشید و علاقه قلبی خود را به میهن از این طریق نشان میداد.
و در همان ایام، سبک های رئالیست، کلاسیک و مدرن را هم از استاد نصرالله سروری آموخت و
در طول سالیان متمادی بعداز سبک رئال، سبک آبستره (انتزاعی) ، اکسپرسیونیست انتزاعی (هیجان نمایی انتزاعی) را دنبال کرده است.
تاثیرات خلق آثار نقاشی در زندگی او
روندی را که ادیب آیین طی کرده است متاثر از پشتوانه های فکری و ذهنی در مطالعه رویداد های مختلفی که در زندگی تحقیق در پژوهش هنر را تجربه کرده است که هر یک مسلما تصاویر ذهنی می سازند و البته هدایت و یادگیری توسط استاد نصرالله سروری ورود به دنیای حرفه ای نقاشی از طریق به روز بودن و در عین یادگیری و جستجوی مداوم و بررسی کار و روش هنرمندان در طول تاریخ و از همه مهم تر هر چیزی را بهانه ی کار کردن دانستن می تواند مسیری درست باشد؛چون مطالعه و فعالیت در کنار هم می تواند همواره مورد استقبال قرار گیرد.
او معتقد است نقاشی یکی از هنرهایی است که پیشینه آن به اندازه قدمت بشریت می باشد.
اما در این میان مهمترین عاملی که باعث زنده ماندن این هنر شده است وجود نقاشانی است که برای به تصویر کشیدن تمامی زوایای زندگی، طبیعت، صنعت و انسانها و… از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
فریدالله ادیب آیین در این چهار دهه توانسته است مجموعه ای بزرگ بالغ بر ۱۲۵ شی تابلو نقاشی آثار نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان را جمع آوری و نگهداری می نماید و به عنوان حفظ حمایت از فرهنگ کشور اش افغانستان است. و در مورخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ مجموعه ۱۲۵ اثر نقاشی ارزشمند نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان به شماره (۹۸۲۵۰۰/۸۸۰۶) از سوی وزارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران تحت عنوان «راه لاجورد» به مالکیت فریدالله ادیب آیین ثبت شده است.
اختراعات و پژوهش ها
ادیب آیین با تحقیقات و مطالعات دقیق طی هیجده ماه توانست با طراحی نو و کامل دستگاه جدیدی اختراع کند که جوش سرد پلاستیک به پارچه را بطور تمام اتوماتیک و نیم اتوماتیک در فرکانس بالا دهد. بااستفاده از این دستگاه جوش و پرس سرد روکشهای صندلی ماشین، زین موتورسکلیت انواع کمربند، کیف،کفشهای پرسی، وسایل پلاستیکی، لوازم التحریر و پوشاک انواع کاپشن و بارانی، وسایل پزشکی از قبیل دستکش و سرنگ همچنین جلد عینک انواع اسباب بازی، سفره ورومیزی، انواع خیمه صحرایی، قایق بادی، تشک بادی، روکش سیمهای کامپیوتر ولوازم پلاستیکی دیگر را این دستگاه پرس می کرد. و برای جوش و پرس پلاستیک نیاز به تولید فرکانس بالا توسط ژنراتور های مناسب می باشد در طراحی مدار ژنراتور دستگاه لامپ استفاده شده و طراحی به شکلی صورت گرفته بود که صفحات حرارتی ژنراتور ((دی الکتریک)) را بمقدار ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰ وات جمع آوری میکرد را طراحی کرده و ساخت.
ویژگیهای طرح اختراع وی بر خلاف نوع آلمانی از پدال مخصوصی استفاده شده که زمان بالا و پائین آمدن قسمت فشار مبدل قالب را به زمان را تقلیل داده بود. گر چه در مدل آلمانی این دستگاه سیستم پرس بصورت هیدرولیک طی زمان زیاد انجام میشد.
تجارت و مهارتهای مهندسی
فریدالله ادیب آیین در سالهای ۱۳۷۲ پژوهش خود را در طراحی و ساخت سیستم رادیویی مخابراتی تلفن از راه دوررا شروع کرد و سپس موفق به ساخت دستگاه اف ایکس را شد کار برد این سیستم برای مکان هایکه عدم و یا محروم از ارتباطات تلفن بوند ادیب آیین پس از مدت چندین سال به دیزاین و تولید و نصب سیستم اف ایکس توسط گروه تخصصی که داشت خدمات به مکان های محروم از خدمات مخابراتی که میساخت برخوردار می نمود.
نمایشگاه ها
۱- نمایشگاه انفرادی مجتمع فرهنگی هنری دارالفنون توس در سال ۱۳۷۲ مشهد
۲- نمایشگاه انفرادی بین المللی مشهد مخصوص اتباع خارجی در سال ۱۳۷۶ مشهد
۳- نمایشگاه گروهی بین المللی کمسیون ملی یونسکو ایران سال ۱۳۹۹ تهران
اخذ القاب ها
۱- گواهی ثبت اختراح
۲- اخذ تقدیر نامه دارلفنون طوس
۳- اخذ پروانه مجموعه داری از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی
۴- اخذ تقدیر نامه ایکوم از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی به لحاظ حفظ اشیائ فرهنگی تاریخی
رسانه ها
انتشار در روزنامه کیهان
انتشار در روزنامه اطلاعات
انتشار در روزنامه جمهوری اسلامی
انتشار در روزنامه رسالت
انتشار در روزنامه تهران تایمز
انتشار در رسانه ها