چوبر چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر
چوبر


عیدی ماندگار رئیس جمهوری به مردم گیلان در آستانه نوروز
گرفتن پرینت
کد خبر: 8770  |   تاریخ انتشار:۱۶ اسفند ۱۳۹۷   |   نویسنده: آرتمیسا جهانی

به گزارش چوبر نیوز، بهره برداری از پروژه راه آهن رشت- قزوین ، شور و شعفی وصف ناشدنی و همصدایی مردم سرزمین باران های نقره ای را از نیل به آرزویی که دست نیافتنی می نمود ، ایجاد کرد و همه صداها را در کنار هم قرار داد تا امروز قدر دان تمامی دست اندر کاران اجرای این پروژه و بویژه دولت تدبیر و امید باشند.
رئیس جمهوری در حالی به گیلان سفر کرد که اگرچه با وجود پرداخت تمامی ۷۹۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب در سفر استانی سال ۹۴ و حتی پرداخت بیش از یکهزار میلیارد تومان و میزان مصوبه ، برخی مصوبات به طور کامل بدلیل مشکلات در اجرای طرح و یا دلایل دیگر کامل نشده است اما بدلیل محدودیت های مالی که دولت در سال های اخیر با آن روبرو بود ، انتظار نمی رفت بزرگترین و مهمترین طرح هزینه بر ، تحقق یابد.
اهتمام دولتمردان دست اندرکار دوره های مختلف و بویژه پیگیررهای مسئولان دولت تدبیر و امید از رئیس جمهوری و مسئولان ارشد گرفته تا استانداران ومعاونان آنان و مدیران کل راه و شهرسازی و دیگر دست اندرکاران و مجریان برای به ثمر رساندن این خط ریلی نشاندهنده عزم جدی و اهتمامی است که مردم گیلان امروز شاهد فرجامی شیرین برای بهره برداری از خط ریلی قزوین به رشت و در انتظار فردایی بهتر برای گیلان و ایران باشند.
دشواری احداث این پروژه ریلی بسیار بود که احداث ۲۵ کیلومتر تونل و هشت و نیم کیلومتر پل خود گواه این ادعاست ، اما سرانجام چهارمین راه آهن از پنج طرح ریلی پیش بینی شده دولت یازدهم امروز به بهره برداری رسید .
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ؛ در طول ۸۰ سال گذشته ۱۸ مرکز استان به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شده اند اما از زمان استقرار دولت یازدهم چهار مرکز استان دیگر به شبکه ریلی وصل شده اند و آمارها بیانگر اینست که احداث حدود ۶۸ درصد راه اهن رشت- قزوین در دولت تدبیر و امید انجام شده که از یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده در این مسیر ریلی ، حدود یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن در دولت تدبیر و امید بوده است.
گیلان، استانی سرشار از ظرفیت هاست، اقتصادی، کشاورزی ، تجارت که فقط پتانسیل گردشگری آن، ضرورت احداث خط اهن و راه اندازی را دوچندان می کرد و امروز نیز جلوه ای از این جاذبه گردشگری بنا به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی؛ در طولانی ترین پل ریلی کشور تجلی یافته؛ پلی که یک هزار و ۴۷۰ متر طول دارد و بر رودخانه سفیدرود بنا شده و عبور این خط ریلی از جنگل، کنار شالیزارها، پل ها و گذر از تونل ها و مشاهده هزاررنگ این سرزمین تصاویری بی بدیل، رویایی و خاطره انگیز را برای گردشگران رقم می زند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اقدامات انجام شده برای احداث راه آهن رشت – قزوین ، این مسیر ریلی را از افتخارات مهندسی و منحصر بفرد ترین خط آهن کشور دانست و با توجه به قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب، خط ریلی مهمی محسوب می شود.


** طی ۲ سال گذشته ، چهار مرکز استان به شبکه ریلی سراسری وصل شده اند
رئیس جمهوری گفت: ۲۰ درصد راه آهن کشور در دولت تدبیر و امید و طی مدت پنج سال ساخته و در دو سال اخیر چهار استان به راه آهن سراسری متصل شده است.
دکتر حسن روحانی خاطر نشان کرد: این راه آهن با تفاهمنامه ای که امروز امضاء شده، از رشت به سمت آستارا ادامه می یابد و امیدوارم که در زمان کوتاهی شاهد اجرای این طرح بسیار مهم باشیم.
وی با اشاره به اهمیت خط ریلی قزوین – رشت گفت: این خط ریلی می تواند خلیج فارس و جنوب ایران را به شمال ایران، منطقه قفقاز و شرق روسیه و شمال اروپا متصل کند و در عین حال می تواند جنوب شمال و جنوب غرب برای ما محسوب شود چراکه توانمندی زیادی برای حمل و نقل خواهد بود.
رئیس جمهوری در ادامه سخنانش بیان داشت: در جلسه سه جانبه ای با ولادیمیر پوتین و الهام علی اف رئیسان جمهوری روسیه و آذربایجان ؛ راجع به این راه آهن و انتقال از این مسیر به روسیه بحث شده است.
وی اظهار داشت: این راه آهن برای منطقه، اروپا ، کشورهای جنوبی ایران، کشورهای واقع در شرق ایران و حتی کشورهایی از قاره آفریقا برای انتقال بار از این مسیر موثر است و علاوه بر رشد اقتصادی ایران، گیلان و رهآورد محیط زیست و حمل و نقل آسان، مسیر رشت به تهران را حدود چهار ساعت می کند که برای گردشگران، مسافران و حمل و نقل بار بسیار اهمیت دارد.

*** افتتاح راه آهن، عیدی ماندگار رئیس جمهوری به مردم گیلان است
مصطفی سالاری عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح رسمی راه آهن قزوین – رشت اظهار داشت: در آستانه نوروز و در این روز تاریخی ، افتتاح این راه آهن عیدی ماندگار دولت تدبیر و امید به مردم گیلان است.
وی افزود: طراحی و ساخت این مسیر ریلی که از دل طبیعتی زیبا می گذرد و از پل ها و تونل های زیبایی نیز عبور می کند، حاصل نگاه بلند رئیس جمهوری و مردم استان و شهرستان های رودبار و رشت بود.
سالاری اضافه کرد: ادامه این راه آهن به سمت بندرانزلی ، بندرکاسپین و آستارا نویدبخش فردایی بهتر برای گیلان و ایران اسلامی است و شتاب بخشی در این پروژه باعث مناسبات بیشتر با کشورهای دوست و همسایه خواهد بود.
وی به نمایندگی از مردم گیلان بابت خواسته ده ها ساله مردم استان از تکمیل مسیر ریلی و از حمایت ها و تاکیدات رئیس جمهوری سپاسگزاری کرد.
سالاری گفت:اطمینان داریم این سفر که خود افتخار و دستاورد دیگری برای استان است بار دیگر درجهت توسعه و ترقی استان گیلان با تصمیمات راهگشایتان همراه خواهدبود.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به توسعه روابط تهران و باکو گفت: برای تکمیل هرچه سریعتر کریدور شمال – جنوب، از پروژه ریلی رشت – آستارا حمایت می کنیم.
جمهوری آذربایجان بر اساس تعهد، ایجاد زیرساخت های خود را با موفقیت به پایان رسانده و در عین حال حمایت خویش را از پروژه در حال احداث راه آهن انجام می دهد و احداث راه آهن آستارا – آستارا و هم اکنون پل در حال احداث روی رودخانه آستاراچای در آستارای ایران، از مهمترین اقدامات است.
به گفته مصطفی یف، اطمینان دارم با همکاری ما اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا انجام شود و افزایش تقویت ظرفیت حمل و نقل، توسعه روابط و توسعه ترانزیتی و رونق اقتصادی از ثمرات اجرای آن است
به هر سان؛ احداث مسیر ریلی رشت – قزوین اکنون پس از بیش از یک دهه و با اهتمام و عزم دولت تدبیر و امید پایان یافت و امروز با امضای دو تفاهم وزارت راه و شهرسازی با خاتم الانبیا برای مسیر رشت- استارا و منطقه آزاد انزلی برای خط اهن رشت- انزلی این حرکت شتابان برای تکمیل خط و توسعه پیش خواهد رفت .
ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز و در قالب هشت قطعه کار شده است؛ این خط آهن قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابه جا کند.
راه آهن قزوین – رشت ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته شده است.
برای احداث راه آهن قزوین – رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوین – رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود.
رئیس جمهوری، جمعی از وزیران و اعضای هیأت دولت (چهارشنبه و پنجشنبه) مهمان گیلانی ها هستند.


برچسب‌ها:

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)




کانال های مرتبط با شهرچوبر
آوای چوبر چوبر
© تمامی حقوق متعلق به چوبرنیوز می باشد. طراحی شده توسط: علیرضا دبیری و ماهر طهماسبی